loading...
همیار پلاس
تبلیغات
تیربارچی بازدید : 1423 شنبه 10 اسفند 1392 نظرات (21)

فیلم رستاخیز به کارگردانی احمد رضا درویش با اکران در جشنواره فیلم فجر انتقاد های شدید علما و مداحان و بسیاری از اهالی رسانه را در پی داشته.

در این پروژه  سینمایی  علاوه بر صرف چندین میلیارد هزینه و چند سال وقت، از بازیگران و عواملی از دیگر کشور ها هم بهره گرفته شده.

اما نتیجه صرف این همه بودجه و وقت اسف بار است!!

ایرادات و اشکالاتی که به این فیلم وارد است تنها به دلیل نمایش چهره حضرت عباس(علیه السلام) و خاندان مقدس امام حسین(علیه السلام) نیست بلکه آنچه که در این فیلم نمایش داده میشود بر خلاف تاریخ عاشورا و اسلام است و مسلّم  است که عدم اکران این فیلم بسیار مفید تر است.انحرافات به تصویر کشیده شده در این فیلم به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست.

ولی جای سوال است که چرا عوامل این فیلم  و مسئولین برای ساخت یک فیلم تاریخی و دینی آن هم با موضوع بسیار مهم عاشورا از نظرات صاحب نظران این حوزه و علما دینی بهره نگرفتند؟

با وجود تجربه هایی مانند  مختار نامه و حضرت یوسف و امام علی و... و نقد هایی که بر انها وارد بوده؛ عملکرد عوامل فیلم رستاخیز واقعاً جای تعجب دارد!

صرف چنین بودجه ای از بیت المال و به کارگیری چنین عواملی و چنین حاصلی؛زخمی دیگر است بر پیکره سینما. سینمایی که حال و روزش آنچنان تعریفی ندارد.سینمایی که  ظرفیت این را دارد که در خدمت رشد فرهنگ غنی اسلامی و تعالی فکری و اعتقادی جامعه باشد ولی....


در زیر به برخی از ایرادات و اشکالات وارد بر فیلم رستاخیز و نظرات و واکنش های علما و مراجع تقلید و مسئولین اشاره شده.

1) در مقدمه فیلم آمده است: معاویه بر خلاف روش پیامبر و خلفا برای خود جانشین تعیین کرد! پیامبر اسلام در غدیرخم علی علیه السلام را به جانشینی برگزید و حتی خلیفه اول نیز خودش، خلیفه دوم عمر را انتخاب و معرفی کرد.

2) در مقدمه تاکید شده است: معاویه به آرای‌مردم تمکین نکرد و فرزندش یزید را برای خلافت برگزید. آیا در سرزمین اسلامی رای گیری شده بود و در آرای سیدالشهدا علیه السلام تقلب شده بوده است؟ و این واژه فتنه را هم به واژگان دورا امام حسین افزودند.

3) بسیاری از کسانی که در حال احرام هستند، سر خود را با پارچه پوشانده اند، که طبق نظر شیعه و سنی این کار محل اشکال است.

4) تمامی صحنه های صحبت های حضرت در جمع مردم، در بازار گرفته شده است، در حالی که طبق مستندات مساجد، منا و عرفات محل هایی است که حضرت برای مردم سخن گفته اند نه میانه بازار!

5) در صحنه ای، قرآنی در دستان حضرت نمایش داده می شود که روی آن نوشته شده القران کریم! ترکیب اضافی اولین درس عربی است! القرآن الکریم نه القران کریم!

6) بر خلاف نظر عموم مراجع مبنی بر عدم جواز نشان دادن تصویر ذوات‌مقدسه در فیلم ها، در رستاخیز چهره این ذوات نشان داده شد.

7) حضرت قاسم‌بن‌الحسن علیه السلام به صورت جوانی 27-28 ساله نمایش داده شده است، در حالی که تمام مقاتل سن بسیار کمتری و در حد نوجوانی برای ایشان ثبت کرده اند.

8) حضرت‌عباس سلام الله علیه، تنها، فردی زیبا رو، گردن کلفت و متکی به زور بازو نمایش داده شده است! و دائما به اباعبدالله برادر می گفته و به حضرت زینب خواهر در روایات تنها کنار علقمه یا اخا ادرک اخاک رو داریم. 
متن کامل و توضیحات در ادامه مطلب

9) آش ایرادات جزئی وقتی شور می شود که حتی در جمع بندی نهایی «بپاخاستن» را «بپاخواستن» می نویسند در فیلم 40 میلیاردی آقای درویش!

10) پرچم های سپاه کوفه تماماً دارای نقش و نگار یکسان با چاپ سیلک هستند، آقای درویش به مخاطب فهماند مخترع سیلک اعراب دوره معاویه بودند!

11) شخصیت بکیر و داستان عشقی اش، در اسناد معتبر تاریخی نیامده است و نقل قول ها برای شهادتش کاملاً با آنچه موضوع رستاخیز بر آن استوار شده متفاوت است. کارگردان به عمرش مقتل نخوانده است. بکیر فیلم درویش بیش از امام حسین، تحت تاثیر زنگوله اهدایی یزید و عشق یک زن است!

12) حر اولین شهید سپاه سیدالشهدا علیه السلام است، جنگ ها نفر به نفر بوده است نه گروهی، ابتدا اصحاب سپس بنی هاشم، به کارزار وارد شدند. این ها گزاره های تاریخی ای است که هیچ کدام در فیلم رعایت نشده است.

13) در فیلم، کربلا منطقه ای پر از کوه نمایش داده شده است، تا جایی که همه می دانند کربلا نخلستان بوده است نه کوهستان !

14) اثر فیلم در سالن های نمایش، غالباً تحت تاثیر آمادگی ذهنی شان از حادثه کربلا و روضه هاست، وگرنه فیلم هیچ خط اثرگذاری ندارد و اندوه یا آگاهی به مخاطب نمی دهد، حتی در حد تعزیه های محلی.

15) در صفوف‌نماز خیمه سیدالشهدا علیه السلام فاصله ای پنج‌متری بین صفوف و امام و ماموم دیده می شود که احتمالاً کارگردان برای بزرگتر نشان دادن صفوف دست به این اقدام زده است.

16) حرمله بن کاهل اسدی در کربلای درویش وجود خارجی ندارد، حضرت علی اصغر علیه السلام توسط عده ای از تیراندازان کشته می شود و خون مبارکشان که توسط امام به آسمان پاشیده می شود، روی سم اسب می ریزد! طبق روایات مستند این خون هیچ گاه به زمین بازنگشت.

17) حضرت ابالفضل علیه السلام چندمتر به آب از اسب پیاده شدند و تا کمر داخل رود رفتند و بعد چند دقیقه اى نشستند! گویا درویش به مقتل جدیدی دست پیدا کرده که هیچ یک از زعمای شیعه تا کنون آن را ندیده اند.

18) موسیقی فیلم بشدت شبیه آثاری مانند مصائب مسیح، کشتی نوح و ... است، اصلاً معلوم نیست آهنگ‌ساز فیلم «شکسپیر عاشق» بودن چه وجاهتی برای ساختن موسیقی یک فیلم عاشورایی محسوب می‌شود؟

19) در فیلم یزید همجنس‌باز نشان داده شده، سگ باز و میمون باز را شنیده بودیم اما این یکی را نه!

20) در فیلم پیکر حضرت علی اکبر علیه السلام بعد از شهادت به نمایش درمی آید که تنها یک جراحت بر صورت ایشان دیده می شود، لازم است ارباً‌اربا را برای آقای درویش معنی کنیم!

21) دلیل دگرگونی حر در فیلم معلوم نیست، حتی ادب‌حر به حضرت سیدالشهدا و حضرت زهرا نمایش داده نشده است و این گونه القا می شود که حر بعد از ناکامی در کسب منصب امیری سپاه، به امام پناه می برد.

22) نقش شریح قاضی به عنوان فتوادهنده قتل سیدالشهدا و یک فرد فقیه با نفوذ اصلاً شبیه به آنچه که در تاریخ آمده، نیست.


آیت الله ناصر مکارم شیرازی در مورد فیلم رستاخیز اظهار کرد: عدّه قابل توجهی به دفتر ما شکایت کرده اند که چرا در فیلم رستاخیز چهره حضرت قمر بنی هاشم و جمعی دیگر از شهدای کربلا علیهم السلام به طور مشخص نشان داده شده است.

وی با اشاره به اینکه این کار آثار نامطلوبی را به همراه دارد خاطر نشان کرد: برخی به بعضی از وقایع تاریخی آن ایراد کرده اند و آیا بنا بر این است که سازمان سینمایی قداست مقدّسات را بشکند و از خطوط قرمز بگذرد؟


به نقل از دفتر آیت‌الله نوری همدانی این مرجع تقلید در پاسخ به استفتائی نظر خود را درباره نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع) بیان کرد.

وی در پاسخ به استفتاء جمعی از متدینان مبنی بر نمایش چهره حضرت ابوالفضل العباس(ع) و‌ حضرت علی اکبر(ع) در فیلم سینمایی رستاخیز، این اقدام را جایز ندانست.

این مرجع تقلید عنوان کرده است: چهره هر کدام از این شخصیت‌های بزرگ نباید پخش شود و باید قداست این جایگاه‌ها و شخصیت‌ها حفظ شود.


آیت‌الله مرتضی مقتدایی با تاکید بر اینکه نمایش چهره ذوات مقدسه بی‌اشکال نیست، گفت: این بزرگواران قداست بالایی در بین شیعیان و افراد متدین دارند، لذا نباید چهره آنان به صورت شفاف نشان داده شود.

دادستان اسبق کل کشور افزود: موضوع دیگری که در این زمینه آفت‎زاست اینکه بازیگرانی در فیلم‎های مذهبی به کار گرفته می‎شوند و بعدها در فیلم‌ها و سریال‌های غیر دینی و در نقش‌هایی با ظاهر نامناسب حضور پیدا می‌کنند و مردم می‌گویند فلانی همانی است که مثلا در نقش حضرت عباس (ع) بازی کرده بود.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: آنچه در فیلم رستاخیز رخ داده است کار خوبی نیست و ما باید حرمت اهل بیت (ع) را نگه داریم. اگر خودمان به دست خودمان حرمت اهل بیت (ع) و فرزندانشان را حفظ نکنیم، چه توقعی از تکفیریون و سلفیون خواهیم داشت؟

مقتدایی تصریح کرد: جلوی این کار باید گرفته شود و افرادی که خودشان را پیرو اهل‎ بیت (ع) می‎دانند از چنین کاری که ممکن است عقوبت الهی داشته باشد، باید پرهیز کنند.

این عضو مجلس خبرگان در پایان گفت: من به عوامل فیلم رستاخیز توصیه می‎کنم که از نمایش چهره فرزندان معصومین (ع) همچون حضرت ابوالفضل العباس (ع) خودداری کنند تا عاقبتشان ختم به خیر گردد.

این در حالی است که سه سال پیش مسأله تصویر کردن چهره حضرت عباس (ع) در سریال مختارنامه و بازی یک هنرپیشه به جای ایشان، جامعه متدینین را به شدت نگران کرد و سرانجام با مواضع محکم مراجع عظام تقلید - حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، مظاهری اصفهانی، علوی گرگانی، محمدصادق روحانی، موسوی اردبیلی، ملکوتی تبریزی و حسینی شاهرودی - این کار صورت نگرفت


لازم به ذکر است که بسیاری از مدحان و قشر های مختلف مردم اعتراضات و انتقادهای شدیدی بر این فیلم داشتند.

همچنین این شایعه که فیلم مورد تایید ایت الله سیستانی قرار گرفته کاملاً رد شده است.

برگرفته از صراط و الف

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط زینب در تاریخ 1392/12/29 و 17:55 دقیقه ارسال شده است

سال 1393 با جمعه آغاز می شود و با جمعه پایان می پذیرد …
کاش سال 93 سال ظهور آقا امام زمان (عج) باشد…
اَللّهمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج…

سال نو مبارک

این نظر توسط عشق سرخ در تاریخ 1392/12/27 و 1:55 دقیقه ارسال شده است

«اینك ما و شما مانده ایم كه وارث رسالت و حامل امانت شهدا هستیم.»

«شهید موسی نامجو»
......................................
ممنون میشم سر بزنید و نظرتون رو راجع به وب بیان کنید

این نظر توسط دوست در تاریخ 1392/12/26 و 16:21 دقیقه ارسال شده است

هنگام اذان ارزوهات و روبال فرشته هابزار و تا رسیدنسون ب اسمون دعا کن، صدای اجابت ک رسید یادی هم ازما کن.

این نظر توسط مظهرزیبایی در تاریخ 1392/12/25 و 22:07 دقیقه ارسال شده است

سلام بزرگوار ... خدا قوت ...
با یه پست جدید بروز خوشحال میشم بهم سر بزنین و انتقاد و پیشنهادی بود بگین ...
موفق باشین ...

این نظر توسط یگانه ی مهربان در تاریخ 1392/12/19 و 14:47 دقیقه ارسال شده است

\" جاده \"

چقدر بی رحم و طولانی میشود

وقتی میفهمد

کسی در مسیر تنهاست....


این نظر توسط محدثه در تاریخ 1392/12/18 و 1:53 دقیقه ارسال شده است

آپم ... یه سر بزنین ...
نظر پیشنهاد انتقاد یادتون نره واسه ثابت موندن تو مسیری که حرکت می کنیم ...
موفق باشین ....

این نظر توسط علیرضا در تاریخ 1392/12/17 و 17:35 دقیقه ارسال شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

متاسفانه مدت بسیار طولانی است که موجی از وبلاگ های ضد دین با هدف ترویج ایجاد اختلافات بین شیعه و سنی در حال فعالیت هستند. حرکت منفعلانه و بدون برنامه ما باعث شده تا آن ها تا حدی موفق شوند و با بازی گرفتن دین و بی احترامی ها به راحتی به اهداف خود برسند.

موج ضد دینی که از آن صحبت می کنیم حرکتی کاملا تهاجمی است. ما معتقدیم که تنها راه مقابله با این موج تهاجمی موجی تدافعی است با هدف حل شبهات .

موجی که قرار است ایجاد شود (هم در وبلاگ های شیعه هم در وبلاگ های سنی) پیام آور وحدت واقعی است ونه شعار گونه.

ما جدا معتقدیم نسبت به خدا، حضرت رسول صلی الله علیه وآله و سلم و تمام مقدساتمان مسوول هستیم و درصورتی که در مقابل تخریب فرهنگی دشمن متحد نشویم، باید در پیشگاه یزدان پاک پاسخگو باشیم.

طی این فراخوان از تمام دوستانی که همیشه دنبال این بوده اند که برای دین خود کاری بکنند و قلبهایشان برای اسلام می تپد، درخواست می شود علاوه بر اعلام آمادگی، ایده ها ونظرات خود را برای این تحرک گسترده اعلام کنند.
با تشکر از شما اگر میشود این متن را به مدت یک هفته شما دوست عزیز در وبلاگ خود پست کنید واز خوانندگان بخواهید نظر وپیشنهاد خودرا در روح سرد اعلام کنند ممنون میشویم

این نظر توسط سرباز گمنام در تاریخ 1392/12/17 و 16:59 دقیقه ارسال شده است

درلشكر27محمد رسول الله برادري بود كه عادت داشت پيشاني شهدا را ببوسد؛
وقتي شهيد شد بچه هاتصميم گرفتند به تلافي آن همه محبت پيشاني او را غرق بوسه كنند،
پارچه راكه كنارزدند جنازه بي سراودل همه شان را آتش زد...

به یاد مالک اشتر جبهه ها ؛ سردار خیبر

««شهید سردار حاج محمدابراهیم همت»»

یا زهرا(س)

این نظر توسط زینب در تاریخ 1392/12/15 و 16:03 دقیقه ارسال شده است

برای بارش رحمت خدا کافی ست
برای عشق و جنون شهر کربلا کافی ست
برای بی خردان زرق و برق این عالم
غبار چادر زینب برای ما کافی ست

این نظر توسط علیرضا در تاریخ 1392/12/15 و 15:31 دقیقه ارسال شده است

سلام
ولادت حضرت زینب وروز پرستار را به شما وخانوادتان تبریک میگویم.
ای سایه بلند اباالفضل بر سرت

ای بال جبرئیل گلستان معبرت

عباس هم رشیدی قد تو را ندید

از بس که سر بزیر بود در برابرت

شب زنده دار شام غریبان کربلا

دل بسته بر نماز شب تو برادرت

ای خطبه صدای تو نهج البلاغه ات

وی محمل بدون جهاز تو منبرت

هجده سربریده به دنبال چشم تو

هجده سر بریده نگهبان معجرت

ای قله نجابت توحید ، جای تو

عطر حضور فاطمه دارد حیای تو


کد امنیتی رفرش
1 2 3 صفحه بعد
درباره ما
سلام. به همیار پلاس خوش امدید. دامنه اصلی: www.hamyarplus.ir دامنه کوتاه متصل: www.rzr.ir ایمیل:info@tirbar.ir
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • سون هاست
  • میهن وب هاست
  • ایران سرور
  • قالب راست چین
  • آذر آنلاین هاست
  • آذر آنلاین
  • موسسه فرهنگی هنری صریر یزد (سرگرمی و بازی های فکری)
  • شبکه اعزام سخنران و استاد عمار یزد
  • نوشت افزار ایرانی اسلامی بهشت
  • فروشگاه آنلاین کتاب آسمان (پاتوق کتاب آسمان)
  • هاست نگار
  • فروشگاه لباس ایرانی اسلامی کساء یزد
  • تا شقایق...
  • تا شقایق...
  • شرکت دانش نگران
  • تا همیشه افتاب
  • ❤مَــטּ تِشنہ ے نگــ ـاه( ح س ے טּ ) م❤
  • دار الشهدا
  • اشک منتظران
  • خبرگزاری دفاع مقدس
  • نگارخانه ایرانی
  • عصر انتظار (بنر،پوستر و...)
  • شجره طیبه صالحین پایگاه حضرت ابوالفضل اهرستان
  • بجه های قلم
  • پــــارادوکـــس1
  • سایت ها و وبلاگ های لینکــ شده (دوستان)
  • پر از خالی...
  • پارادوکس paradox
  • حرم رضوی
  • ◄3چـــآدُرے حــآمـے جـَـلـیـلـے►
  • یــکی مراقــبه
  • ✔✔ سـنــــگـر مـجــٰــازی ✔✔
  • نقــاش فقیــر
  • دلتنگی برای او
  • خاطره
  • سه نقطه...
  • قول ســـدید
  • ●●● بـانـوی خـلـوت نـشیـن حـرم ●●●
  • مظهر زیبایی
  • جملات زیبا،عارفانه رسول طالبی
  • ★☆**★قبـــــیلـــه عــشـــقــــ★**☆★
  • بیاین انسان باشیم
  • منتظران مهدی
  • بسیجــی نتـرس
  • روح ســرد
  • ❤♡ وعـــ ـــده گــ ـــاه ♡❤
  • .•°°•.♥ صدراییان منتظر .•°°•.♥
  • صلی الله علیک یا اباعبدالله
  • منتظران ظهور
  • نازنین امـــام
  • چـــــــــــــادر خاکی
  • مدیریت مالی دانشگاه حائری میبد
  • ولایـــت فقیه
  • بصــیرت علوی
  • خطابه غدیر(سند حقانیت شیعه)
  • بچه های حـرم (هيئت جنةالحسين)
  • قیمت روز خودروی شما
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    آیا از وب سایت راضی هستید؟
    ارتباط با تیــربــار مجــازی

    به همیار پلاس خوش آمدید!

    پست های الکترونیکی تارنما:

    info@hamyarplus.ir

    hamyarplus@gmail.ir

    آدرس اصلی ما:

    hamyarplus.ir

    دامنه کوتاه متصل:

    ww.rzr.ir

    ارتباط در تلگرام، سروش و ایتا:


    @hamyarplus


    https://eitaa.com/hamyarplus


    http://sapp.ir/hamyarplus


    ارسال پیام و نظرات و گزارشات



    آمار سایت
  • کل مطالب : 1137
  • کل نظرات : 744
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 264
  • آی پی امروز : 54
  • آی پی دیروز : 126
  • بازدید امروز : 203
  • باردید دیروز : 455
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 203
  • بازدید ماه : 5,504
  • بازدید سال : 43,181
  • بازدید کلی : 5,316,475
  • کدهای اختصاصی
    تبلیغات
    حرف دل شهدا..