"Bond girl" به عنوان یکی از مولفه های اصلی سری فیلم های باند کاراکتری است که در فیلم، داستان و یا بازی ویدئویی عاشق مأمور 007 می شود. Bond Girl یکی از نمادهای فرهنگی(cultural icons) شناخته شده و مشهور 50 سال گذشته است. اولین بار در رمان ها و داستان های کوتاه فلمینگ معرفی شد، تهیه کنندگان آلبرت بروکلی(Albert "Cubby" R. Broccoli) و هری سالزمن(Harry Saltzman) به آن جان بخشیده و حضور سینمایی اش پا به پای باند و با دکتر نو(Dr. No) در سال 1962 آغاز شد. پس از آن بودکه جهان غرب مسحور Bond Girl گشت.
درباره شخصیت و اینکه چه نقشی باید در فیلم داشته باشد، قانون مشخصی وجود ندارد. او ممکن است از جناح خودی و متحدین باند باشد و یا از دشمنان او، نقش محوری در مسیر انجام مأموریت داشته باشد و یا صرفاً یک ابزار جنسی باشد. البته در فیلم های باند کاراکترهای مؤنث دیگری هم وجود دارند که چون رابطه ی عاشقانه با باند ندارند، Bond girl محسوب نمی شوند، کاراکتر هایی مانند جودی دنچ(Judi Dench) به عنوان ام(M) و میس مانی پنی(Miss Moneypenny). هرچند شاید بتوان دو نفر را به عنوان Bond girl ویژه در اسکای فال محسوب کرد.
زمانی که اُرسولا اَندرس(Ursula Andress) در نقش Honey Ryder ، حدودا پنجاه سال قبل در دکتر نو (اولین فیلم جیمز باند) از اقیانوس خارج شد (یکی از صحنه های محبوب تاریخ سینما در غرب)، این واژه معنای یک استقلال جنسی را می داد؛ زن جذابی که با 007 لاس زنی می کرد.
Bond girl به عنوان یک مولفه ی فرهنگی در حوزه مسائل زنان، در طول نیم قرن یک استاندارد برای زیبایی تعریف کرده است. آن ها دارای شخصیت های جذاب پر زرق و برق هستند، کمی مردانه لباس می پوشند، جواهرات کمی دارند، در کنار کمربند چرمی و کفش چرمی پنجه مربعی.(البته تغییراتی نیز در لباس های Bond girl روی داده است، Bond girl در ابتدا با لباس شب و لباس زیر تعریف می شد که در زمان لازم برهنه بود.) اغلب سبک وزن بوده و در مواردی نیز برنزه اند. همچنین عموماً آرایش کمی داشته و یا بدون آرایش اند.
همیشه این Bond girl ها هستند که مجذوب و عاشق باند می شوند، تنها در دو فیلم(On Her Majesty's Secret Service - (2006) Casino Royale ) است که باند عاشق می شود. Bond girl ها ثابت نیستند و از فیلمی به فیلم دیگر تغییر می کنند. در سال های گذشته بعضاً این سوال مطرح شده که چرا Bond girl ها از فیلمی به فیلم دیگر تغییر می کنند و چرا هیچ گاه در فیلم های بعدی از آن ها یادی نمی شود؟ پاسخ این سوال را می توان با در نظر گرفتن این نکته داد که زن در هنر سمبلی است از سرزمین و عقیده، Bond girl ها نیز اغلب از زنان بومیِ کشوری هستند که باند در آن مشغول انجام ماموریت است.
در نتیجه این کاراکتر با وجود آنکه همیشه وجود دارد اما از فیلمی به فیلم دیگری متفاوت است چرا که کشورها، فرهنگ ها و دشمنان متفاوت اند. مورد دیگری که مبتنی بر این نکته می توان به آن اشاره کرد و اغلب در فیلم های قدیمی تر باند دیده می شود این است که تسلیم شدن یک زن بومیِ کشور و یا گروه دشمن در برابر این جاسوس بریتانیایی و خود را در اختیار وی گذاشتن، تلویحی است از تسلیم شدن عقیده، سرزمین و در واقع هویت دشمن در برابر او. البته فیلم های باند با سیاست جنسی تصاعدی شان(progressive sexual politics) شناخته نمی شوند.
نکته قابل توجه دیگری که در این میان وجود دارد این است که Bond girl ها پیکره هایی(feminist icons) فمینیست هستند، همچنان که به عنوان یک بخش فریبنده و تمثالی(iconic part) در سری فیلم های جیمز باند در نظر گرفته می شوند. این دختران از اعضای یکی از منحصر به فردترین گروه های کسب و کار در حوزه ی فیلم شده اند.برخی فیلم اسکای فال را فمینیست ترین فیلم باندی می دانند.
Bond girl ها در دوره های اخیر زن مدرن را به نمایش می گذارند، آن ها بسیار با استعداد و منعطف هستند، در رشته ی خود پیشتاز بوده و می توانند هر کاری را انجام دهند.
نائومی هریس (Naomie Harris) که Bond girl فیلم اسکای فال است، در این باره می گوید: «آن ها(Bond girl) با مردان مساوی هستند و ما باید این را در فیلم ها نشان دهیم.»
او می تواند در خیابان های شلوغ رانندگی کند، به اطلاعات محرمانه رسیدگی کرده و به خوبی تیراندازی کند. هریس به مجله تایم گفته است که از تهیه کنندگان خواسته به او نقش یک توئیست مدرن(modern twist) را بدهند. هریس همچنین ادامه می دهد: «من کاملاً درباره ی آن خوشحالم(به عنوان Bond girl صدا زده شدن)، من آن را توهین آمیز یا چیزی شبیه آن نیافتم. این فقط یک عنوان است که به زنانی که در فیلم های باند بازی می کنند داده می شود. اگرچه امروز ما از کلیشه های این واژه فاصله گرفته ایم، Bond girl می تواند هر کاری انجام دهد.». این نکته تایید این است که Bond girl های سال های اخیر بیشتر به سمت الگوهای فمینیستی حرکت کرده و از صرفاً ابزارجنسی بودن قدری فاصله گرفته اند، البته در غرب از Bond girl های دهه ی 60 به عنوان سمبل استقلال جنسی یاد می شود!.
این موضوع علل مختلفی دارد اما شاید بطور کلی بتوان گفت چون سری فیلم های باند قرار است هم سیاست و هم سبک زندگی، آن هم به شیوه ی انگلیسی، را برای جهانیان تعریف کند، و با توجه به اینکه هم اکنون استفاده از جاذبه های زنانه در بسیاری از فیلم ها و سریال ها و بطور کل آثار هنریِ! رشته های مختلف رواج دارد و از طرف دیگر فضای سایبر نیز مملو است از تصاویر مستهجن و سایت های این حوزه، به علاوه ی این مورد که جنگ سرد پایان یافته و لازم نیست برای تسلط بر کشوری و یا سیستم امنیتی اش، یک زن به عنوان نماد سرزمین و عقیده ی کشور هدف تسلیم باند شده و به رابطه ی جنسی با او تن دهد، بنابراین دیگر لازم نیست از زنان به صرف ابزاری جنسی برای ترویج بی عفتی در جوامع استفاده کرد، جوامعی که در آن ها زنان عاشق کاراکتر باند شده و در ناخودآگاه ذهن خود تسلیم وی و در واقع تسلیم بریتانیای کبیر می شوند. در نتیجه Bond girl های جدید باید فمینیسم را در سراسر جهان پیاده کنند و در کنار باند گام به گام زنان جوامع مختلف را به برابر شدن با مردان تشویق نمایند.
در میان جوامع غربی و غرب دوستان اغلب Bond Girl را به عنوان یک زن آزاد شده و الگوی اصیل فمینیست ستایش می کنند، درنتیجه وی به جز موارد بسیار معدود مورد مطالعه ی انتقادی قرار نگرفته است. کتاب "متزلزل و مخلوط: فمینیسم جیمز باندی(Shaken & Stirred: The Feminism of James Bond)" نمونه ی یک اثر نقادانه به پدیده ی Bond Girl است. این کتاب Bond Girl سینمایی را تحلیل کرده و درباره ی اینکه این کاراکتر در ابتدا به عنوان یک الگوی متفاوت ظاهر شده است، بحث می کند. الگویی که یک مقوله ی سنتی را تقویت کرده، زنان ایده آلی که به عنوان یک نماد مرتجع قدرتمند(powerful reactionary symbol) در برابر جنبش برابری جنسیتی(gender equality movement) که امتیازاتی را در دهه های 1960 و 1970 در ایالات متحده بدست آورده بود، خدمت کردند.
در ادامه این کتاب نظری اجمالی به موج دوم فمینیسم، جنبش آزادسازی زنان (second wave feminism, the Women's Liberation Movement) و بازنمودهای فرهنگی زنان در طول نیمه ی دوم قرن بیستم امریکا از درون یک لنز باندی(جیمز باند - Bondian) دارد. کتاب سیر تکاملی Bond Girl سینمایی و دستیابی او به تأثیرات فرهنگی و اینکه او کیست و چه چیز به نمایش می گذارد را در 11 فیلم اول سری جیمزباند(James Bond franchise) بررسی می کند، یک دوره ی هفده ساله که تحت عنوان عصر طلائی Bond Girl شرح داده می شود.
در کتاب رابرت ای کاپلن (Robert A. Caplen) خواننده در پایان یک آنالیز جزئی شده از تکامل پیچیده ی کاراکتر Bond Girl در دست دارد.
به عقیده یک نویسنده این کتاب یک پرسپکتیو فمینیستی کامل را تعریف می کند.
حمایت از حقوق زنان به سبک باند، جیمز باند!
در سال 2011 ویدئویی 2دقیقه ای از جیمز باند به مناسب روز بین المللی زنان منتشر شد. این ویدئو با همکاری جودی دنچ و دنیل کریگ ساخته شد. ابتدا کریگ به سمت دوربین جلو آمده و به دوربین نگاه می کند، در همین حال دنچ درباره ی وضعیت زنان و مردان صحبت می کند، کریگ از صحنه خارج شده و سپس با لباس و آرایش زنانه مجدداً جلوی دوربین ظاهر می شود. در انتها نیز با نگاهی غم آلود به دوربین نگاه می کند. روزنامه ی گاردین دراین باره می نویسد: «... (باند) برای بیش از نیم قرن با زنان خوابیده، آن ها نجات داده، دوست داشته و سهم عادلانه ی خود را از دست داده است، اما آیا باند توانسته حمله های جنسی به دختران جوانی که در کشورهای در حال توسعه به مدرسه می روند را متوقف کند؟...»
نکته ای که نویسنده گاردین به آن اشاره نمی کند نقش باند در دامن زدن به بی عفتی و بی حیایی و در نتیجه افزایش آمار هتک حرمت زنان و دختران است. همان طور که مشخص شد کاراکتر Bond girl صرفاً یک ابزار جنسی برای دامن زدن به بی عفتی جهانی و بسط و گسترش روابط جنسی آزاد و بی قید و شرط است. به راستی چه میزان از پرده دری ها و هتاکی های صورت گرفته در سراسر جهان می تواند محصول حضور این جاسوس انگلیسی باشد؟ برای بدست آوردن برآورد کافی است نگاهی دوباره به پوستر فیلم های باند داشته باشیم.
روابط جنسی مفرط و بی قید و بند باند به حدی است که حتی بی.بی.سی به عنوان کانال رسمی حکومت بریتانیا نیز به آن اعتراض کرده و این حد از روابط را فقط در یک دنیای خیالی امکان پذیر می داند. بی.بی.سی در این باره می نویسد: «... برآورد وضعیت سلامتی(The Health Survey) انگلستان که در سال 2011 منتشر شد، می گوید که مردان به طور میانگین 9.3 شریک جنسی زن در طول زندگی شان دارند. ... مطالعه ای که در سال 2009 بر روی سری فیلم های باند صورت گرفت، این نتیجه را بدست آورد که در 20 فیلم، باند از تماس جنسی با 46 زن لذت برده است. ... بعد از هم این ها آیا 007 می تواند یک تک همسر، متعهد و قابل اطمینان باشد؟ ... برای 50 سال مخاطبان خواستار این بودند که قهرمانشان یک نوع خاص از مجردی که روابط جنسی بی قاعده دارد، باشد. نام او باند است، جیمز باند.»
البته عجیب نیست که باند به این شیوه از حقوق زنان دفاع کند چرا که اساساً تمدن غرب حق زن را در آزادی جنسی خلاصه می کند، بلکه عجیب این است که چرا فمینیست ها کوچکترین اعتراضی به این سبک بی بند و باری باند و تمتع او از Bond girl های مختلف ندارند و تازه اقدام او در حمایت از حقوق زنان را نیز ارج می نهند!!!
اهمیت Bond girl به عنوان یک مولفه فرهنگی از اینجا روشن می شود که بدون آن حتی المپیک نیز افتتاح نمی شود. باند برای افتتاح المپیک باید Bond girl را در کنار خود داشته باشد و چون نمی توان از Bond girl های رایج سینمایی استفاده کرد و هم اینکه پیام های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افتتاحیه ی المپیک لندن، پیام هایی ساده و دم دستی نیستند، در نتیجه ملکه باید نقش Bond girl را بازی کند. اما در اینجا Bond girl یک نقش فرعی را بر عهده ندارد بلکه در جایگاه نقش اول ظاهر می شود. اینجا باند است که زندگی خود را به Bond girl مدیون است، اولین داستان باند در سال 1952 میلادی نوشته شد و ملکه نیز همین سال به سلطنت رسید، پس عمر باند به اندازه ی طول مدت سلطنت ملکه الیزابت دوم است. باند سال ها حضور و اوج گرفتنش بر پرده سینما را مدیون ملکه است. در فیلم افتتاحیه ی المپیک 2012 میلادی نیز ملکه با سپردن مأموریتی سنگین به باند اعتماد خود به او را نشان می دهد. اگر حمایت های وی نبود هیچ گاه باند آن چنان محبوب نمی شد تا روز جهانی داشته باشد.
پنجم اکتبر 2012 میلادی روز جهانی جیمز باند بود، روزی که طرفداران این جاسوس انگلیسی در سراسر جهان پنجاهمین سالگرد تولد این کاراکتر را گرامی داشتند! برخی رسانه های داخلی نیز این گرامیداشت جهانی را حمل بر این کردند که اصالت نژادی این مأمور 007 برای طرفدارانش اهمیت چندانی ندارد، این حرف بدین معناست که انگلیسی بودن این جاسوس و در کل سیاست های استعماری روباه پیر برای سینما دوستانِ سراسر جهان اهمیتی ندارد، تعجب نباید کرد، هنگامی که افراد خود را بی قید و شرط در اختیار رسانه های مختلف از جمله سینما می گذراند، باید هم دنیای واقعی را فدای زرق و برق دنیای دروغین و خیالی سینما کنند، و القاییات فیلم هایی مانند سری جیمز باند را نادیده گرفته و تنها از اکشن و ماجراجویی و صحنه های محرک آن لذت ببرند.
Bond girl حتی کفش نیز به پا ندارد.
در مجموع این انتخاب بشر غربی است، اصالت را در یک خانم مسن انگلیسی با آداب معاشرت انگلیسی ببیند، مسحور Bond girl شود، برای افتتاح المپیک به انتظار آمدن باندِ خیالی و خود ساخته بنشیند، اما پیامبران الهی را تنها باور ابراهیمیان دانسته و حکومت شان را دیکتاتوری بنامد. نتیجه آن که به کمک فحشای گسترش یافته توسط باند و دیگر اسطوره ها و قهرمانان خیالی روز به روز خود، خانواده و جامعه اش در باتلاقی از جهالت و پلیدی فرو خواهند رفت در حالی که چشم به شکوه ملکه و جذابیت Bond girl دارند.